Publisert av: Erling Ekholt | 16/09/2018

Et skjult liv med Kristus i Gud

Innlegg nr 255

Et skjult liv med Kristus i Gud.

Vi kan vel si at det liv vi lever for menneskers øyne omkring oss er både skjult og åpent. Men for Guds øyne er det skjulte å betrakte som en åpen bok. ”og ingen skapning er usynlig for hans åsyn, men alt er nakent og bart for Hans øyne som vi har å gjøre med” Hebr. 4:13.

Tittelen over dette innlegg er hentet fra Kol.3:3-4 der det står: ”Dere er jo død: og deres liv er skjult med Kristus i Gud; når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal og dere åpenbares med Ham i herlighet.”  Her må ingen forledes til å tro at uoppgjorte saker, lån som ikke betales tilbake, tvilsomme pengemidler m.m. får plass i det liv som er skjult med Kristus i Gud! Ble det ikke ryddet opp i mens man hadde nåde til det ved selverkjennelse, omvendelse og ved Guds nåde fått det renset bort i Jesu’ blod, da blir det også åpenbart, men ikke med Ham i herlighet. En tryllekunstner som heter Antikrist forleder i dag ved sin ånd utallige kristne til å tro på slike løgner. Sitt EGO, lyst til tom ære og makt kan nok la seg skjule for mennesker, men ikke for Gud!

Dette skjulte liv med Kristus i Gud er mulig å leve på, i hvert fall, to betingelser: Den ene er en varm kjærlighet til Jesus fra et helt hjerte, den andre er ubetinget lydighet mot Guds Ord. Slike menn og kvinner får Guds store nåde over seg, de gis derved forstand og kraft som er noe de ikke har fra egen barm. De vil komme til å si ved livets slutt. ”Det var nåde ifra Gud den hele vei.”

Vi kan av Guds Ord se og lære hvordan Gud bedømmer høy og lav, rik og fattig, stor og liten, sterk og svak m.m. Dette er ikke bare godt å se, men også helt nødvendig å se for ikke å satse tid, helse og krefter på objekt som forgår eller brenner opp.

  • Døperen Johannes var kanskje en av de første etter at Jesus sto fram i det offentlige rom som fikk åpenbaring ovenfra om disse forskjeller. Han sa om Jesus: ”Han skal vokse, jeg skal avta.” Joh.3:30. Var det kanskje derfor at Jesus sa følgende om Johannes: ” Sannelig sier jeg dere: Noen større enn døperen Johannes er ikke oppreist blant dem som er født av kvinner; men den minste i himlenes rike er større enn han.”  

 

  • Paulus skriver i 2Kor.12:10: ”Når jeg er skrøpelig da er jeg sterk.” Og i v.15: ”Men jeg vil med glede ofre, ja, bli ofret for deres sjeler, om jeg enn elskes dess mindre av dere jo mer jeg elsker dere.” Var disse særdeles vakre ord av Paulus utslag av et skjult liv med Kristus i Gud? Ja, ganske visst, og de gir oss rimelig god grunn til ettertanke. Og ettertanken vil nok vise oss vårt EGO !

 

  • Jesus sa om enkens skjerv: ”Sannelig sier jeg dere: Denne fattige enke har lagt mer enn alle de som la i kisten. For de alle la av sin overflod, men hun la av sin fattigdom alt det hun eide, hele sitt livsopphold.” Mark.12:43-44. Her ser vi Jesu’ verdimåling, Hans bedømmelse av stor og liten, rik og fattig.

 

Vårt evig store forbilde og eksempel på dette område er selvfølgelig Jesus, vår Mester og Frelses Høvding. Han sa: ”Ta mitt åk på dere og lær av meg; for jeg er ydmyk og saktmodig av hjertet; så skal dere finne hvile for deres sjeler. For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.” Matt.11:29 og 30. Når vi ser hva Han oppnådde, da er vi vel interesserte i å lære hva og hvordan Han gikk fram? Vi burde i alle fall være det. Han tilbød å lære oss to fag:

  1. ydmykhet  2. saktmodighet.

Jesus hadde et fortrolig samfunn med sin Fader. Han lærer oss det om vi er ydmyke og saktmodige av hjertet. Jesus sa: ”Kom til meg” men det er nytteløst å komme til Ham som en stolt og stor mann/kvinne med mange lettferdige, høyttravende ord fra sine lepper. Det står i Ordspr. 3:32 dette: ”For en falsk mann er en vederstyggelighet for Herren, men med de oppriktige har Han fortrolig samfunn.” og i Salmene. 25:14: ”Herren har fortrolig samfunn med dem som frykter Ham og Hans pakt skal bli dem kunngjort.”

Det hører til i et skjult liv med Kristus i Gud å ha et fortrolig samfunn med Herren. Det er en betryggende og givende stilling å være i. Fast som klippen kan vi stå i kulde og storm, på tross av midlertidige savn og tap!

Hva kan være større enn å få vende seg til Herren i vår nød, kunne stole fullstendig på at Han tar oss i mot, at Han lytter til oss, lar sitt Ord og Ånd stille vår hunger og slukke vår tørst? Få kjenne Guds fred synke ned i våre hjerter med en trygg forvissning om at vi får et evig liv sammen med vår Fader og vår Bror Jesus Kristus?

Stille! Hva ønsker du mer?

E.E. sep -18


Kategorier